Sunday, January 23, 2011

Masjid Dhirar dan Tindakan Kriminal Orang-orang Munafik





Tadabbur surah At-Taubah 9:107-110 dari Tafsir Fi Zhilalil Quran

Kisah tentang masjid Dhirar adalah kisah yang menonjol dalam Perang Tabuk. Oleh kerana itu, orang-orang yang membangun masjid Dhirar itu dibidik secara tersendiri, dibandingkan kalangan munafikin yang lain. Dan tentang mereka diceritakan secara tersendiri, setelah selesai menjelaskan secara umum tentang kelompok-kelompok manusia dalam masyarakat muslim ketika itu.

Menurut Ibnu Katsir dalam tafsirnya, sebab turunnya ayat-ayat ini adalah bahwa di Madinah ada seorang dari suku Khazraj yang menjadi pendeta bernama Abu 'Amir, sebelum datangnya Rasulullah ke Madinah. Dia telah memeluk Nasrani pada masa jahiliah. Dia telah mempelajari ilmu Ahli Kitab, melaksanakan ritus Nasrani pada masa jahiliah, dan dia memiliki kehormatan yang besar di tengah suku Khazraj. Kemudian ketika Nabi s.a.w. datang berhijrah ke Madinah, dan suku kaum muslimin semuanya bersatu di bawah pimpinan baginda, agama Islam tampil mulia, dan diberikan kemenangan oleh Allah pada Perang badar, maka Abu ‘Amir menampakkan jati dirinya dengan menunjukkan permusuhan secara terbuka terhadap Islam.

Dia kemudian lari kepada kalangan kafir Mekah, iaitu suku Quraisy yang musyrik. Dia memprovokasi mereka untuk memerangi Rasulullah. Kemudian mereka bersepakat bersama beberapa suku Arab, untuk menyerang Madinah pada Perang Uhud. Maka, terjadilah apa yang terjadi terhadap kaum muslimin pada perang tersebut, yang menjadi cubaan bagi kalangan yang beriman.

Abu ‘Amir sendiri pada saat itu menggali lubang-lubang di antara dua pasukan. Rasulullah kemudian terperosok di salah satu lubang itu. Sehingga banginda terluka, wajah baginda terluka, gigi geraham kanan bahagian bawah baginda patah, dan kepala baginda terluka pula. Pada saat pertama duel antara dua pasukan, Abu ‘Amir mendatangi kaumnya dari kalangan Anshar, berbicara kepada mereka dan memujuk mereka untuk membela dan bersekutu dengannya. Namun ketika mereka mendengar ucapannya itu, mereka segera berkata, “Allah tidak akan memberikan ketenangan kepadamu, wahai fasik, musuh Allah!” Mereka pun mencerca dan memusuhinya. Sehingga, Abu ‘Amir merasa tak berdaya dan segera meninggalkan mereka sambil berkata, “Demi tuhan, kaumku telah tertimpa keburukan setelah kutinggalkan!”

Sebelum dia lari ke Mekah, Rasulullah telah mengajak dia untuk masuk ke agama Allah. Baginda juga membacakan Al-Quran kepadanya. Namun, dia telah menolak untuk masuk Islam dan memberontak. Oleh kerana itu, Rasulullah mendoakan atasnya bahawa dia akan mati di tempat jauh dalam keadaan terusir, sehingga dia tertimpa doa Rasulullah ini. Kerana ketika selesai Perang Uhud, dan dia melihat bagaimana agama yang dibawa Rasulullah makin berjaya dan diterima manusia, maka dia lari ke Kaisar Heraklius di Romawi untuk meminta bantuannya memerangi Rasulullah. Heraklius kemudian memberinya janji, menyambutnya dan memberinya tempat di kerajaan Romawi.

Kemudian Abu ‘Amir segera bergerak menyurati sekelompok dari sukunya di kalangan Anshar yang munafik dan masih ragu-ragu. Dia memberi mereka janji. Juga memberi gambaran kepada mereka bahawa dia akan datang dengan tentera lengkap untuk memerangi Rasulullah dan mengalahkan baginda, untuk kemudian merebut kedudukannnya dari Rasulullah. Dia juga memerintah mereka untuk menyiapkan tempat tersembunyi bagi utusannya dan tempat bertukar informasi, juga menjadi tempat baginya ketika dia datang ke Madinah nantinya. Oleh kerana itu, mereka segera membangun masjid di sebelah Masjid Qubaa’, yang mereka dirikan dengan megah dan kuat. Mereka selesaikan pembangunannya sebelum Rasulullah berangkat ke Tabuk.

Setelah itu, mereka mendatangi Rasulullah untuk bersolat di masjid mereka. Sehingga, nantinya mereka bisa beralasan dengan solatnya baginda di masjid itu bererti pengakuan dan dukungan Rasulullah atas masjid itu. Mereka juga mengatakan bahawa mereka membangun masjid itu kalangan lemah dari mereka dan bagi orang-orang sakit pada saat malam musim dingin! Namun, Allah menjaga Nabi-Nya s.a.w. untuk tidak solat di tempat itu. Baginda bersabda, “Kami sedang dalam perjalanan. Namun, jika mereka kembali, InsyaAllah kamu baru bisa memenuhi permintaan untuk solat di masjidmu.”

Kemudian ketika Nabi s.a.w. kembali pulang dari Perang Tabuk, dan saat itu baginda dalam perjalanan sejauh satu hari atau beberapa hari dari tempat itu, datanglah Malaikat Jibril yang membawa kabar tentang Masjid Dhirar dan rencana para pembangunnya yang bertujuan untuk kekafiran dan memecah-belah jamaah kaum muslimin di masjid mereka (Masjid Qubaa’) yang dibangun pertama kali di atas dasar ketaqwaan. Oleh kerana itu, Rasulullah segera mengutus orang untuk menghancurkan masjid itu sebelum baginda pulang ke Madinah. (Seperti itulah Ibnu Katsir meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibnu Abbas, dari Said bin Jubair, Mujahir, ‘Urwah ibnuz-Zubair, dan Qatadah.)

Ini adalah Masjid Dhirar yang Allah perintahkan Rasul-Nya untuk tidak solat di tempat itu. Sebaliknya, baginda diperintahkan solat di masjid pertama, iaitu Masjid Qubaa’, yang didirikan di atas dasar ketaqwaan sejak pertama, yang berisi orang-orang senang bersuci.

Masjid ini, iaitu Masjid Dhirar, yang didirikan pada masa Rasulullah sebagai pusat penipuan terhadap kaum muslimin, mereka dirikan semata untuk merosakkan kaum muslimin. Juga menyebarkan kekafiran kepada Allah, menjadi tabir penutup orang-orang yang ingin berbuat jahat terhadap kaum muslimin yang bergerak di kegelapan, dan tempat kerjasama musuh-musuh agama Islam untuk memeranginya di bawah tabir agama ini sendiri.

Masjid seperti ini masih didirikan dalam pelbagai bentuknya yang sesuai dengan meningkatnya sarana-sarana kotor yang digunakan oleh musuh-musuh agama ini. Misalnya, menggunakan bentuk kegiatan yang tampilan luarnya untuk membela Islam. Namun, isinya adalah untuk memusuhi Islam, atau merosak, mengambangnya dan membuat ketidakjelasan bagi agama ini! Bisa juga berbentuk lembaga yang membawa slogan-slogan agama Islam yang menjadi tameng bagi mereka untuk memerangi agama ini! Bisa pula berwujud organisasi, buku, dan kajian yang berbicara tentang Islam untuk membius orang-orang yang gelisah yang melihat Islam sedang disembelih dan digilas. Kemudian mereka itu dibius oleh buku-buku dan kajian ini yang mengatakan bahawa Islam dalam keadaan baik, tak ada yang perlu ditakutkan dan dikuatirkan! Juga yang menggunakan pelbagai bentuk dan wujud lainnya.

Kerana banyaknya bentuk Masjid Dhirar ini, maka kita harus menyingkapnya, menurunkan slogan yang menipu yang mereka gunakan dan menjelaskan hakikatnya kepada manusia dan apa yang tersembunyi di belakangnya. Kita memiliki teladan dalam menyingkap Masjid Dhirar ini pada masa Rasulullah, dengan penjelasan yang kuat dan jelas itu.

No comments:

Post a Comment